
Již před 25 lety schválili švýcarští voliči „alpskou iniciativu“, jejímž cílem bylo přesunout přepravu zboží přes Alpy ze silnice na železnici. Cíle však zdaleka nejsou naplněny. V únoru 1994 hlasovalo pro přijetí této iniciativy 52% voličů.

Příliš mnoho zboží stále překračuje Alpy na nákladních automobilech místo ve vlacích. V roce 2018 projelo Alpami celkem 941 000 nákladních vozidel. Zákonný limit je 650 000.
Švýcarská veřejnoprávní televize (SRF) požádala Ministerstvo životního prostředí, dopravy, energetiky a telekomunikací (pozn. překl.: jedná se o jedno ministerstvo, Švýcarsko má celkem pouze 7 ministerstev, ČR jich má 14) o vysvětlení tohoto nedostatku. Zdá se, že jedním z hlavních důvodů pro nesplnění cílů je to, že ještě není vybudována potřebná železniční infrastruktura. Na konci roku 2020 bude otevřen jeden z hlavních tunelů – Ceneri, což by mělo situaci zlepšit.
Za účelem dobudování železniční sítě a pokrytí výpadku příjmů v důsledku demografického poklesu je DPH ve Švýcarsku dočasně zvýšeno ze 6,5 na 7,7% s platností do prosince 2027.


Vláda v tiskové zprávě rovněž viní sousední Německo a Itálii, a to za zpoždění ve výstavbě potřebných železničních cest.
Zdroj: swissinfo.ch 30.3.2019 a swissinfo.ch 13.11.2019